Sunday, May 23, 2010

Momentum Anti - Taib mendapat takrifan

Apa selepas Sibu? Ramai penganalis politik sekarang menghuraikan tentang implikasi tumbangnya kubu Taib di Sibu selama hampir tiga dekad memerintah kawasan itu melalui SUPP. Pakatan Rakyat yang menang pilihan raya kecil Parliamen Sibu P.212 baru-baru ini , terbaharu telah menjunjung suatu deklarasi politik pasca Sibu yang disebutkan sebagai " Deklarasi Sibu".

Berikut ialah implikasi Deklarasi Sibu ke atas Bintulu:
1) Dengan tertakluknya Bintulu kelak kepada Pakatan Rakyat ia merupakan jejak dari misi agung pakatan rakyat yang berslogan "dari Petrjaya ke Putrajaya".
2) Orang yang menganggur, miskin dan tertindas dari segi kemudahan asas di Bintulu seperti di ulu sungai dan kawasan pendalaman akan mendapat perhatian dengan peruntukan sebanyak RM 80 juta.
3) Pembahagian pendapatan dari pengeluaran hasil gas dan minyak dari Bintulu akan dipertingkatkan kepada 20% dari 5% yang ada sekarang .
4) Semua warga emas akan mendapat bonos sebanyak RM 400 sebagai penghargaan terhadap jasa mereka.
5) Pentadbiran kerajaan akan diasaskan kepada tiga faktor - kebolehan, ketanggungjawaban dan ketulusan dengan menggunakan tender untuk pemberian projek, lesen dan konsensi supaya lebih tulus dan menguntungkan rakyat.
6) Tanah- tanah temuda, ncr, pemakanan atau tanah menua akan disukat dan diberi title kepada rakyat yang selama ini menghuni bidang tanah tersebut sejak turun-temurun.

Pada ringkasnya Deklarasi Sibu telah dapat mendefinasikan bahawa Pentadbiran Yang Baik bermulanya dengan Tiadanya Taib, ia itu " Good Governenace = No More Taib "

Hidup Barisan Pembangkang Bintulu.
Hidup Bintulu!!

No comments:

Post a Comment

Komen anda amat dihargai untuk menegak BPB di Bintulu